
GRADIŠKA, BANJALUKA – Zbog neotvaranja novog graničnog prelaza u Gradišci privreda trpi ogromne gubitke, a dodatni problemi tek dolaze, jer slijede novogodišnji praznici, kada se, kao i svake godine, očekuje kolaps na starom graničnom prelazu.
Poručili su to iz poslovne zajednice, odakle kažu da se negativne posljedice po domaću ekonomiju gomilaju iz dana u dan.
Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prevoznika za međunarodni i unutrašnji transport Republike Srpske, kaže da je suvišno i govoriti o tome kakve gubitke privreda bilježi.
Vozači čekali 14 sati
“Da je imalo normalna država, ne bi tako nešto uradila. Samo treba neko iz institucija što je glasao protiv otvaranja da ode jedan dan u Gradišku i vidi kako je čekati i po 15 sati na graničnom prelazu. Ne znam da li ima dan da nema kolapsa. Moji su nedavno u Gradišci čekali 14 sati. Ne zna se je li bila veća kolona kamiona ili malih auta. To što su oni uradili svom narodu, najveći dušmani ne bi uradili”, ističe Grbić za “Nezavisne novine”.
On ističe da ne postoje riječi kojim je moguće opisati ovakvo stanje, te dodaje da, gdje se god politika umiješa, ovakve stvari se dešavaju.
“Normalnom čovjeku je to nezamislivo, a u BiH je sve moguće, pa i ovo”, poručuje Grbić.
Dragana Šobot, sekretarka Udruženja trgovine u Privrednoj komori Republike Srpske, ocjenjuje da neotvaranje novog graničnog prelaza u Gradišci ima negativne posljedice za kompletnu privredu.
Korak nazad
“Otvaranjem ovog prelaza rasteretio bi se sadašnji prelaz u Gradišci koji je stvarao velike gužve i opterećenje kako za fizička lica, tako i za privredu. Tako da neotvaranje novog prelaza predstavlja korak nazad. Svaki dan odugovlačenja ostavlja negativne posljedice za privredu”, naglasila je Šobotova .
Radovan Višković, vršilac dužnosti direktora “Autoputeva Republike Srpske, izjavio je da je u pitanju nonsens koji se ne može desiti nigdje nego u BiH.
“Da li se iko od njih zapitao kakve štete su po privredu, prevoznike? Iako sve ide da se nanese šteta Srpskoj, trpi cijela BiH. Svaki dan neotvaranja graničnog prelaza mi trpimo, iako je Srpska uz pomoć EU uložila ogroman novac, ovaj prelaz stoji kao spomenik glupostima u BiH”, rekao je Višković za RTRS.
Osim što, dakle, ispašta privreda, BiH je pretrpjela i veliku međunarodnu blamažu jer zbog internih svađa u BiH i međusobnih blokada 11. decembra nije održana ceremonija otvaranja brze ceste od Gradiške do Okučana, koja se nastavlja na trasu auto-puta Banjaluka – Gradiška.
Naime, nakon više godina kašnjenja i određenog kolebanja Hrvatske da se cesta izgradi, hrvatske vlasti su našle novac i finansirale kompletnu izgradnju iz svog budžeta, iako će najveće benefite u njenom korištenju imati građani BiH, koji će dobiti brži pristup EU.
U kolapsu 30 godina
“Hrvatske ceste” kao investitor su, zajedno s “Integralom”, preduzećem koje je izgradilo cestu, planirale da uz koordinaciju s hrvatskim i bh. vlastima organizuju ceremoniju kojom bi ova cesta, zajedno s mostom na Savi kod Gradiške i dva nova savremena granična prelaza, trebalo da bude puštena na korištenje.
Ali, zato što je Zijad Krnjić, član Upravnog odbora Uprave za indirektno oporezivanje BiH, glasao protiv usvajanja izmjene i dopune Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji u UIO nije bilo moguće otvoriti carinsku ispostavu na bh. strani graničnog prelaza, što praktično znači da ni cesta, iako je 11. decembra formalno otvorena, ne može biti puštena u saobraćaj.
Zoran Adžić, gradonačelnik grada na Savi koji je 30 godina u saobraćajnom kolapsu, oštro je reagovao na izostanak dogovora Upravnog odbora Uprave za indirektno oporezivanje BiH o Pravilniku o unutrašnjoj organizaciji, što je onemogućilo podizanje rampe na novom prelazu u Gradišci.
“To se desilo u najgorem periodu, pred božićne i novogodišnje praznike, kada je Gradiška u saobraćajnom kolapsu, a putnici u dugim kolonama. Šteta za transport robe je velika, ali je razočarenje ponajveće”, kazao je Adžić
Nezavisne novine
