BiHVijesti

Rast i uvoza i izvoza u BiH: Potrošnja jača, ali uvoz i dalje brži od izvoza

BANJALUKA – Tokom prve polovine ove godine i uvoz i izvoz iz BiH nastavili su rasti u odnosu na isti period prošle godine, pokazuju podaci Uprave za indirektno oporezivanje BiH (UIO BiH).

Ukupan izvoz iz BiH iznosio je 8,717 milijardi KM, što je za 448 miliona KM više nego u prvih šest mjeseci prošle godine, kada je bio 8,269 milijardi KM. Istovremeno, uvoz je rastao još brže – u prvih šest mjeseci uvezeno je robe u vrijednosti od 15,620 milijardi KM, dok je prošle godine u istom periodu uvoz iznosio 14,966 milijardi KM, što je povećanje od 654 miliona KM.

Najviše se uvozila mineralna goriva i ulja (1,829 milijardi KM), zatim nuklearni reaktori, kotlovi, mašine i mehanički uređaji (1,379 milijardi KM) te električne mašine, oprema i uređaji (1,307 milijardi KM).

S druge strane, BiH je najviše izvozila električne mašine i opremu (797 miliona KM), zatim mašine, kotlove i mehaničke uređaje (701 milion KM) i namještaj, madrace i slične proizvode (603 miliona KM).

Najviše proizvoda BiH je uvezla iz Hrvatske (2,914 milijardi KM), Srbije (2,065 milijardi KM), Njemačke, Slovenije i Italije. Kada je riječ o izvozu, najveći partneri su Hrvatska (1,545 milijardi KM), Njemačka (1,263 milijardi KM), Srbija, Austrija i Slovenija.

Prema riječima ekonomiste Saše Stevanovića, rast uvoza i izvoza je očekivan jer je prethodnih mjeseci povećana domaća potrošnja kroz rast plata, penzija i drugih prihoda.

„Ljudi sada imaju više novca na raspolaganju, što znači da više kupuju – i domaće i uvozno. Dobro je što raste i izvoz jer to znači da naše firme nalaze tržišta van BiH. Ipak, uvoz kod nas tradicionalno raste brže jer smo mala ekonomija“, istakao je Stevanović.

On dodaje da današnja ekonomija nije samo razmjena robe: „Usluge poput turizma, IT sektora, transporta i finansija takođe doprinose ekonomiji, iako ih ovi podaci ne obuhvataju. Ako se gleda cijeli platni bilans, jasno je da novca u ekonomiji ima dovoljno i da je potrošnja znak oporavka. Dugoročno, ključno je povećavati izvoz proizvoda sa većom dodatnom vrijednošću kako bi se jačala domaća privreda.“

Povezani članci

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Back to top button