BiH

Novi zakon o rudarstvu FBiH nova prijetnja za državnu imovinu, HDZ traži da se i kantoni pitaju

Vlada Federacije BiH je, na prijedlog Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije, utvrdila Prijedlog zakona o rudarstvu FBiH i uputila ga u parlamentarnu proceduru. Ipak, premijer Nermin Nikšić jučer je zatražio povlačenje ovog zakona iz parlamentarne procedure.

“Ovim zakonom uređuju se pravni status rudnog blaga, odnosno mineralnih sirovina, način i uslovi upravljanja mineralnim sirovinama, izvođenje rudarskih radova, mjere zaštite na radu i sigurnost zdravlja radnika na radu. Također, definiraju se obustava izvođenja i trajni prekid rudarskih radova, tehnička dokumentacija i projektovanje, rudarska mjerenja i rudarski planovi, kao i inspekcijski nadzor, zaštita i uređenje prostora, te kaznene odredbe i druga pitanja vezana uz upravljanje mineralnim sirovinama i izvođenje rudarskih radova na teritoriji FBiH. Zakonom se precizira da je rudno bogatstvo dobro od općeg interesa i pod posebnom je zaštitom”, navodi se u prijedlogu zakona.

Inače, prijedlog ovog zakona je iz parlamentarne procedure povučen i prošle godine zbog, kako je navedeno, dodatnog usaglašavanja. Sada, kada je tekst bio usaglašen, uslijedilo je novo povlačenje.

Kako saznajemo, prijedlog zakona je povučen zbog većeg broja amandmana, a jedan od njih je HDZ-ov u kojem se traži da se dodaju riječi “i zakoni o rudarstvu kantona”, zatim da upravljanje mineralnim sirovinama vrše kantonalna ministarstva nadležna za rudarstvo”, kao i da “dio mineralnih sirovina treba biti u nadležnosti FBiH, a drugi dio mineralnih sirovina treba biti u nadležnosti kantona”.

HDZ smatra da je ovim zakonom oduzet dio prava kantonima.

Zakonom o rudarstvu tretirano je rudno blago, odnosno mineralne sirovine, za koje je propisano da predstavljaju opšte dobro, a prema mišljenju aktuelne Vlade FBiH “opšte dobro ne potpada pod zabranu raspolaganja državnom imovinom.”

“Rudna bogatstva, predstavljaju opšte i javno dobro i mogu postati predmet vlasništva i drugih stvarnih prava tek kada se zahvate ili odvoje od svoga primarnog ležišta ili staništa na osnovu dozvole ili koncesije nadležnog organa. Iz svega navedenog proizilazi da je pitanje korištenja prirodnih bogatstava Ustavom Bosne i Hercegovione povjereno entitetima, a da, s druge strane, zabrana raspolaganja državnom imovinom ne obuhvata rudno bogatstvo kao opšte i javno dobro”, navodi se u analizi Federalne vlade odnosno resornog ministarstva.

U analizi se kaže da “iz tog razloga entiteti imaju pravo da propisuju uslove pod kojima se opšte dobro može koristiti, tako da propisi Zakona o rudarstvu svojom regulativom niti na koji način ne utiču na preuzimanje državnih nadležnosti institucija Bosne i Hercegovine niti dovode u pitanje zabranu raspolaganja državnom imovinom propisanu ovim Zakonom i presudama Ustavnog suda Bosne i Hercegovine.”

“Vrijedi naglasiti da se Zakonom o rudarstvu nijednom odredbom ne utiče na regulisanje međusobnih vlasničko pravnih odnosa između vlasnika i podnosioca zahtjeva za ishodovanje dozvole za istraživanje i eksploataciju, već se to reguliše drugim propisima koji nisu u nadležnosti ovog Ministarstva, a koji moraju biti riješeni prije podnošenja zahtjeva Federalnom ministarstvu energije, rudarstva i industrije.”

U razgovoru za Klix.ba, ekspert za pitanje državne imovine Muharem Cero kaže da u predmetu ocjene ustavnosti pred Ustavnim sudom BiH U3/24, a kojim je ova argumentiacija u cijelosti odbačena kao ustavno neutemeljena i suprotna svim ranije zauzetim stavovima Ustavnog suda BiH o državnoj imovini.

“Pozivanje na ustavnost isključenja titulara države BiH na predmetnoj imovini Prijedloga zakona o rudarstvu FBiH je odlukama Ustavnog suda BiH riješena stvar. S toga, u tom dijelu i sam zakon bi bio neustavan.

Provjeru ovih stavova moguće je tražiti i od OHR-a. Zakon o zabrani raspolaganja državnom imovinom, kao i presude Ustavnog suda BiH, nedvojbeno prenamjenu poljoprivrednog i šumskog zemljišta na javnoj imovini tretiraju kao vlasničko pravo. Raspolaganja, što Prijedlog zakona o rudarstvu FBiH iz neobjašnjivih razloga neuvažava”, rekao je Cero.

On je naglasio kako je evidentno da se i dalje zanemaruje obrazloženje u presudi Ustavnog suda BiH.

“Odluku o izuzimanju prethodno u svakom pojedinačnom slučaju donosi titular uz utvrđivanje javnog interesa, Parlamentarna skupština BiH jer je državna imovina pod zabranom raspolaganja. Jedino Parlametnarna skupština BiH može donijeto odluku o izuzimanju i utvrditi kriterije raspodjele prihoda od fiskalizacije te imovine”, zaključio je Cero.

Prijedlog zakona o rudarstvu FBiH navodi da “prema trenutnom zakonodavno-pravnom okviru Bosne i Hercegovine, nema smetnje da se usvoji jedan ovakav zakon i da entiteski i kantonalni organi provode kompletnu proceduru, ali je potrebno minimalno obezbijediti saglasnost države Bosne i Hercegovine kao vlasnika i potrebno je predvidjeti da državi Bosni i Hercegovinu kao vlasniku priprada određeni procenat prihoda od ove imovine.”

Naš sagovornik ističe da je potrebna odluka Parlamentarne skupštine, a nikakva saglasnost jer su to dijametralno suprotni pojmovi.

Na kraju treba istaći da je sve navedeno na snazi do donošenja zakona o državnoj imovini koji opstrišu kadrovi SNSD-a i HDZ-a.

 

klix.ba

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Back to top button