BiHVijesti

BiH uvozí duplo više flaširane vode nego što izvozi: Nedovoljna podrška domaćim proizvođačima

Iako Bosna i Hercegovina raspolaže bogatim prirodnim izvorima pitke vode, u prvih pet meseci 2024. godine uvezla je skoro 100 miliona litara flaširane vode, što je duplo više u odnosu na izvoz. Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje (UIO), razlozi ovog disbalansa leže u nedovoljnoj podršci domaćim brendovima, slaboj promociji i navikama potrošača da preferiraju strane proizvode.

Ključni podaci o uvozu i izvozu

  • Uvoz (januar–maj 2024):

    • 99,64 miliona litara (vrednost: 122,4 miliona KM)

    • Glavni izvoznici: Srbija, Hrvatska, Mađarska, ali i Tajvan, Šri Lanka i Moldavija

  • Izvoz (isti period):

    • 53,85 miliona litara (vrednost: 26,56 miliona KM)

    • Glavna odredišta: Hrvatska, Srbija, Severna Makedonija, Irak, Kipar i Švedska

U poređenju sa 2023. godinom, uvoz je porastao za 9%, dok je izvoz ostao na sličnom nivou.

Zašto BiH uvozi toliko vode?

  1. Nedovoljni kapaciteti domaćih proizvođača – U Republici Srpskoj postoji samo jedna veća kompanija za flaširanje vode, dok su ostali projekti bili kratkog veka.

  2. Slaba promocija domaćih brendova – Potrošači često biraju strane proizvode zbog boljeg marketinga.

  3. Trend potrošnje – Flaširana voda postaje sve popularnija u domaćinstvima, što povećava potražnju.

Šta kažu stručnjaci?

Pera Ćorić (Privredna komora RS):

  • “Flaširana voda je postala redovna stavka u domaćinstvima, ali naši proizvođači ne mogu da isprate potražnju. Postoji prostor za razvoj, ali potrebna su velika ulaganja i bolji marketing.”

Zoran Pavlović (ekonomista):

  • “Potrošači u BiH su orijentisani na strane brendove, iako domaća voda nije ništa lošija. Ključ je u promociji i osvešćivanju javnosti.”

Potencijal za unapređenje

  • Substitucija uvoza – Podrška domaćim proizvođačima kroz povoljne kredite i investicije.

  • Povećanje izvoza – BiH već izvozi vodu na zahtevna tržišta (SAD, Švedska), što dokazuje kvalitet.

  • Javno-privatno partnerstvo – Koncesije i podsticaji za nove proizvođače.

Zaključak

Iako BiH ima izvorsku vodu visokog kvaliteta, nedostatak sistemske podrše i marketinga dovodi do toga da zemlja troši milione na uvoz. Stručnjaci smatraju da se ovaj trend može preokrenuti kroz strategiju razvoja domaće proizvodnje i promociju lokalnih brendova.

Povezani članci

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Back to top button